Sunday, April 26, 2015

ေခတ္သစ္ပုိးလမ္းမမ်ား စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္လာျခင္း

ေက်ာ္သြင္ကုိ


-အီရန္ႏုိင္ငံႏွင့္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ ဆက္သြယ္ မည့္ပါကစၥတန္ ဂြာဒါၿမိဳ႕ႏွင့္ နာဝက္ရွာၿမိဳ႕ႏွစ္ၿမိဳ႕ ၾကား သဘာဝဓာတ္ေငြ႕တည္ေဆာက္ေရး (ကန္ ေဒၚလာ ၂ ဘီလီယံ)

-စုစုေပါင္း မဂၢါဝပ္ ၁၃၂ဝ ထုတ္လုပ္ႏုိင္မည့္ ကရာခ်ိၿမိဳ႕ႏွင့္ ပုိ႔ေကဇင္ၿမိဳ႕တို႔ရွိ ေက်ာက္မီးေသြး စြမ္းအင္သုံး ဓာတ္အားေပးစက္႐ုံႏွစ္႐ုံ တည္ ေဆာက္ေရးအတြက္ (ကန္ေဒၚလာ ၂ ဘီလီယံ)

-ရာဝါလ္ပင္ဒီၿမိဳ႕ရွိ မဂၢါဝပ္ ၇၂ဝ ထြက္ရွိ မည့္ ကာေရာေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္း (ကန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၆၅ ဘီလီယံ)

-ပန္ဂ်ပ္ျပည္နယ္ ဘာဟာဝါလ္ပါၿမိဳ႕တြင္ မဂၢါဝပ္ ၉ဝဝ ထုတ္ႏုိင္မည့္ ေနစြမ္းအင္သုံး ပရဝုဏ္ (ကန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၃ ဘီလီယံ)

-အစၥလမ္မာဘက္ႏွင့္ ဟာေဘလီရန္ၿမိဳ႕တို႔ကုိ ဆက္သြယ္မည့္ ကာရာကုိရန္အေဝးေျပးလမ္းမ တည္ေဆာက္ေရး (ကန္ေဒၚလာ သန္း ၉၃ဝ )

-ဆင္ဒါျပည္နယ္ ဂ်င္ပုိင္ရာရွိ မဂၢါဝပ္ ၁ဝဝ ထြက္ ေလအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္း (ကန္ေဒၚလာ သန္း ၂၆ဝ )

-ဂြာဒါအျပည္ျပည္ဆုိင္ရာေလဆိပ္တည္ေဆာက္ ရန္ (ကန္ေဒၚလာ သန္း ၂၃ဝ )တို႔သည္ တ႐ုတ္ ႏုိင္ငံက ပါကစၥတန္ အေျခခံအေဆာက္အအုံရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈအတြက္ေပးအပ္မည့္စီမံကိန္းႏွင့္ ခန္႔မွန္းကုန္ က်စရိတ္မ်ားျဖစ္သည္။

ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိးလမ္းမ (MSR) သည္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ နယ္ေျမပုိင္နက္ဆုိင္ရာအခုိင္အမာ ေျပာၾကားမႈမ်ားက ၿခိမ္းေျခာက္ခံေနရသည့္အိမ္နီး ခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားကုိ ေရႊျပည္ေအးဝါဒျဖင့္ ဆက္ဆံသြား ရန္ ရည္ရြယ္ထားေသာ္လည္း အလုပ္ျဖစ္လိမ့္မည္ ေလာ။

၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာတြင္ (MSR) ဖန္တီးေရးကုိ အင္ဒီုနီးရွားပါလီမန္၌ ေျပာၾကား သည့္မိန္႔ခြန္းတြင္ ရွီက်င့္ဖ်င္က ထည့္သြင္းေျပာ ၾကားသည့္အခ်ိန္မွစ၍ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏွင့္ေတာင္ အာရွေဒသမ်ားကုိ ျဖတ္မည့္ လမ္းမတစ္ခုအတြက္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံေမွ်ာ္မွန္းခ်က္သည္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံႏွင့္ထိ စပ္သည့္နယ္နိမိတ္မ်ား၌ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံျခားေရးမူဝါဒ မ်ား၏ သိသာေသာအစိတ္အပုိင္းကုိ ေမာင္းႏွင္ခဲ့ သည္။ ထုိအခ်က္သည္ အာရွအေျခခံအေဆာက္ အအုံရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဘဏ္(AIIB)ႏွင့္ ေနာက္တုိးရင္း ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈရန္ပုံေငြျဖစ္သည့္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ပုိးလမ္းမဘဏ္ကဲ့သုိ႔ အျငင္းပြားဖြယ္ဘဏ္ႏွစ္ခု စလုံးကုိ တည္ေထာင္ျခင္းသုိ႔ ဦးတည္သြားခဲ့သည္။အလားတူ ေဒသတြင္းႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ တ႐ုတ္အစုိးရ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက အဆင့္ျမင့္သံတမန္ေရးဆုိင္ရာ ခရီးစဥ္မ်ား သြားေရာက္ျခင္းသုိ႔လည္း ဦးတည္သြား ခဲ့သည္။

ထုိ႔အျပင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ဗဟုိအာရွေဒသႏုိင္ငံ မ်ားၾကားတြင္ ပုိးလမ္းမစီးပြားေရးပတ္လမ္းသည္ စႀကႍလမ္းတစ္ခု လမ္းမတစ္ခုဟူ၍ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ ေၾကြးေၾကာ္သံတြင္ေဖာ္ျပထားသည့္အတုိင္း ၂၁ ရာစုပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိးလမ္းမႏွင့္ ခြဲျခား၍မရဟု တ႐ုတ္ႏုိင္ငံက ႐ႈျမင္သည္။ အလားတူ ပုိးလမ္းမ ႏွစ္ခုႏွင့္သက္ဆုိင္သည့္မူဝါဒမ်ားကုိ ပူးတြဲျမႇင့္တင္ ရန္ အမ်ားျပည္သူဆုိင္ရာသံခင္းတမန္ခင္းႀကိဳးပမ္း မႈအျဖစ္လည္း ႐ႈျမင္သည္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံျခားေရး မူဝါဒစတင္ေဆာင္ရြက္မႈအမ်ားစုကဲ့သုိ႔ပင္ ၂၁ ရာစု ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိးလမ္းမသည္ ထူးျခားထင္ရွား သည့္ ႐ႈေထာင့္မ်ားစြာပါဝင္ေနသည္။ သံတမန္ေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာဆုိင္ရာရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ကုိ အလုပ္အေကြၽးျပဳရန္ ရည္ရြယ္ထားသည့္စီမံ ကိန္းလည္းျဖစ္သည္။

ပထမဆုံးအေနျဖင့္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိး လမ္းမသည္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ျပင္အတြင္း နယ္ေျမပုိင္နက္ေတာင္းဆုိမႈမ်ား တ႐ုတ္ႏုိင္ငံက ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ၿခိမ္းေျခာက္ခံေနရသည့္အိမ္ နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားကုိ ေရႊျပည္ေအးဝါဒျဖင့္ဆက္ဆံရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္။

စိတ္ဝင္စားဖုိ႔ေကာင္းသည့္ အခ်က္မွာ အေရွ႕ေတာင္အာရွအိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ား ၾကားတြင္ တင္းမာမႈတုိးပြားလာေအာင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ က ျပဳလုပ္ေနရင္းပင္ အဆုိပါႏုိင္ငံမ်ားကုိ ႏွစ္သိမ့္ ေက်နပ္ေစခဲ့သည္။ ထုိအခ်က္သည္ ရန္လုိၾကမ္း တမ္းသည့္ အႏၲရာယ္ႀကီးမားသည့္မူဝါဒကုိ မီးကုန္ ယမ္းကုန္အသုံးျပဳျခင္းႏွင့္ သံတမန္ေရးအရ သဟ ဇာတျဖစ္ေစမည့္ေဆာင္ရြက္မႈတုိ႔ၾကားတြင္ ေရွ႕တုိး လုိက္ေနာက္ဆုတ္လုိက္ လုပ္ေနက်ပုံစံမ်ဳိးႏွင့္ ဆန္႔ က်င္ေနခဲ့သည္။

ဥပမာအားျဖင့္ တ႐ုတ္(တုိင္ေပ) ႏွင့္ဆက္ဆံေရး သုိ႔မဟုတ္ အေမရိကန္ျပည္ ေထာင္စုႏွင့္စစ္ေရးအရဆက္ဆံေရး ျဖတ္ေတာက္ လိုက္၊ ျပန္လည္ထူေထာင္လုိက္ ျပဳလုပ္ျခင္းတုိ႔ တြင္ သတိျပဳမိႏုိင္သည္။

အယူအဆအေတြးအေခၚ ကုိ အဓိကထားသည့္ အဆုိျပဳခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိးလမ္းမႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တ႐ုတ္အစုိးရေခါင္ေဆာင္မ်ားႏွင့္ တ႐ုတ္မီဒီယာ မ်ားက ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားေလ့ရွိသည့္ ''ႏုိင္ငံေရး ေႏွာင္ႀကိဳးမ်ားမပါေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္မႈ''ဟူသည့္ အေျပာရွိေသာ္လည္း ေတာင္ တ႐ုတ္ပင္လယ္ျပင္အတြင္း က်ယ္ျပန္႔သည့္ပင္လယ္ ပုိင္နက္ကုိ တစ္ဖက္သတ္ေတာင္းဆုိမႈအား ပုိမို ခုိင္မာအားေကာင္းလာေစရန္ မေလွ်ာ့ေသာဇြဲျဖင့္ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ေနသည္။ သႏၲာေက်ာက္ တန္းမ်ားႏွင့္ အျခားပင္လယ္ေရေအာက္အခင္း အက်င္းမ်ားကုိ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ကြၽန္းမ်ားျဖစ္ ေအာင္ အသြင္ေျပာင္းလဲတည္ေဆာက္လ်က္ရွိသည္။

တ႐ုတ္ျပည္သူ႕လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္က အသုံးျပဳႏုိင္မည့္ ေလယာဥ္ကြင္းမ်ားကုိလည္း တည္ ေဆာက္လ်က္ရွိသည္။
ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံႏွင့္ပတ္ သက္လွ်င္ ခပ္မဆိတ္ေနကာ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈ ရွိသည့္ႏုိင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ မေလးရွား၊ ကေမၻာဒီး ယား၊ သီရိလကၤာ၊ ပါကစၥတန္ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ ဆံေရးခုိင္မာလာေစရန္လည္း ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ပုိးလမ္းမကုိတည္ေဆာက္ရန္ရည္ရြယ္သည္။ ထုိ ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိ အထေျမာက္ေအာင္ျပဳလုပ္ရန္ အေျခခံအေဆာက္အအုံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကဲ့သုိ႔ စီးပြားေရးမက္လုံးမ်ား ျဖင့္ အဓိကလုပ္ေဆာင္သြားမည္ျဖစ္သည္။ သေဘာ မွာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိးလမ္းမသည္ ပုိးလမ္းမ စီးပြားေရးပတ္လမ္းႏွင့္ ကပ္လ်က္ရပ္တည္ေနသည္ သာမကဘဲ ''ပုလဲသြယ္သီအုိရီ''ဟုေခၚၾကသည့္ အိႏိၵယသမုဒၵရာအတြင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ စစ္ေရး၊ စီးပြားေရးၾကားေထာက္စခန္းမ်ား တည္ေဆာက္ေရး အေျခအေနဟု အခ်ဳိ႕ကရည္ညႊန္းၾကသည့္ ပင္ လယ္ေရေၾကာင္းႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ အေျခခံအေဆာက္ အအုံတြင္ တစ္ခ်ိန္ကတ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈပါဝင္သည့္ သမုိင္းေရးအရ အဆက္အစပ္ျပတ္ ေတာက္မႈမရွိဘဲ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚမႈ၏အစိတ္ အပိုင္းလည္းျဖစ္သည္။

ယခုလေႏွာင္းပိုင္းတြင္ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ၌ တ႐ုတ္-ပါကစၥတန္ စီးပြားေရးစႀကႍအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ စြမ္းအင္ႏွင့္လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားထုတ္လုပ္ေရး၊ ေလယာဥ္ကြင္းတည္ေဆာက္ေရးတို႔အတြက္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ပါကစၥတန္တြင္ ကန္ေဒၚလာ ၂၈ ဘီလီယံဖိုး အေျခခံအေဆာက္အအံုရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျပဳလုပ္သြားမည္ဟု ေၾကညာခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ပိုးလမ္းမတည္ေဆာက္ေရးအစိတ္အပိုင္းျဖစ္သည့္ အဆုိပါရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၏ အလားအလာမ်ားကို ဤေဆာင္းပါးတြင္ သံုးသပ္တင္ျပထားသည္။

=== Wall Street Journal တြင္ေဖာ္ျပသည့္ China Makes Multibillion-Dollir Down-Payment on Silk Road Plans သတင္းေဆာင္းပါးႏွင့္ China’s Maritimes Silk Road Gamble သတင္းေဆာင္းပါးတို႔ကုိ ျပန္ဆုိပါသည္။

The Union

No comments:

Post a Comment